Motor termic? Priviti momentul/cuplul! Puterea e irelevanta!
Scris: Joi Feb 16, 2017 11:43 am
Caracteristicile dinamice ale unui motor termic sunt date doar de curba de moment (cuplu).
Puterea este irelevanta pentru ca la valoarea ei maxima, prin formula
W=Nm*rad/s
sau
Cp=Nm*RPM/7021.55
sau
PS=Nm*RPM/7023, etc.
ofera doar o valoare de moment (cuplu) la o turatie ridicata si irelevanta, din cauza ca, la turatia puterii maxime, forta de tractiune este mai mica decat forta de tractiune la turatia momentului maxim.
Astfel, conform Principiului al doilea al mecanicii (Isaac Newton)
F=m*a
F - forta de tractiune
m - masa autovehiculului
a - acceleratia (nu accelerarea !)
rezulta ca si acceleratia este mai mica la turatia puterii maxime in comparatie cu acceleratia de la turatia cuplului maxim.
Exemplu 1: compararea fortelor si acceleratiilor unui motor (turbo-diesel in acest caz).
Click here to learn how to add YouTube Videos to your phpBB forum
Se poate observa ca in treapta intai de viteza, forta este mai mare (decat forta maxima din treapta 2) chiar si peste turatia puterii maxime. Deci, pentru maximizarea performantelor de accelerare, trebuie sa NU schimbam treapta de viteza la turatia puterii maxime(4000 rpm), ci sa folosim plaja de turatie pana la capat. Liniile de culoare aurie trebuie sa fie ~ orizontale pentru performante maxime. Tinand cont de acest lucru se pot interpreta si celelalte curbe de forta si acceleratie in treptele 2,3 si 4.
Exemplu 2: compararea puterilor (a doua motoare aspirate pe benzina)
Click here to learn how to add YouTube Videos to your phpBB forum
Concluzie:
"Puterea este o oglindire denaturata a fortei si acceleratiei in privinta motoarelor termice." Marius Pantea feb.2017
Atentie!
Transmisia si anvelopele au un rol foarte important si pot fi decisive atunci cand comparam doua motoare cu momente apropiate.
Exemplu 3: compararea momentelor (a doua motoare aspirate pe benzina)
Click here to learn how to add YouTube Videos to your phpBB forum
Graficele au fost realizate cu calculatorul si comparatorul de transmisie auto marius-ciclistu http://marius-ciclistu.ro/calculatortransmisieauto.php
Vedeti si Cal putere vs Cal FORTA.
Puterea este irelevanta pentru ca la valoarea ei maxima, prin formula
W=Nm*rad/s
sau
Cp=Nm*RPM/7021.55
sau
PS=Nm*RPM/7023, etc.
ofera doar o valoare de moment (cuplu) la o turatie ridicata si irelevanta, din cauza ca, la turatia puterii maxime, forta de tractiune este mai mica decat forta de tractiune la turatia momentului maxim.
Astfel, conform Principiului al doilea al mecanicii (Isaac Newton)
F=m*a
F - forta de tractiune
m - masa autovehiculului
a - acceleratia (nu accelerarea !)
rezulta ca si acceleratia este mai mica la turatia puterii maxime in comparatie cu acceleratia de la turatia cuplului maxim.
Exemplu 1: compararea fortelor si acceleratiilor unui motor (turbo-diesel in acest caz).
Click here to learn how to add YouTube Videos to your phpBB forum
Se poate observa ca in treapta intai de viteza, forta este mai mare (decat forta maxima din treapta 2) chiar si peste turatia puterii maxime. Deci, pentru maximizarea performantelor de accelerare, trebuie sa NU schimbam treapta de viteza la turatia puterii maxime(4000 rpm), ci sa folosim plaja de turatie pana la capat. Liniile de culoare aurie trebuie sa fie ~ orizontale pentru performante maxime. Tinand cont de acest lucru se pot interpreta si celelalte curbe de forta si acceleratie in treptele 2,3 si 4.
Exemplu 2: compararea puterilor (a doua motoare aspirate pe benzina)
Click here to learn how to add YouTube Videos to your phpBB forum
Concluzie:
"Puterea este o oglindire denaturata a fortei si acceleratiei in privinta motoarelor termice." Marius Pantea feb.2017
Atentie!
Transmisia si anvelopele au un rol foarte important si pot fi decisive atunci cand comparam doua motoare cu momente apropiate.
Exemplu 3: compararea momentelor (a doua motoare aspirate pe benzina)
Click here to learn how to add YouTube Videos to your phpBB forum
Graficele au fost realizate cu calculatorul si comparatorul de transmisie auto marius-ciclistu http://marius-ciclistu.ro/calculatortransmisieauto.php
Vedeti si Cal putere vs Cal FORTA.